Jabłonki. Swawole 2020
Kampania promująca polskie jabłko i polski styl życia.
Posłuchajcie legendy o Jabłonkach – kampanii, która rozsławiła polskie jabłko w świecie i sprawiła, że chętnych do jego pozyskania nie brakuje.
Wszystko zaczęło się we wrześniu 2020 r., a efekty przeszły najśmielsze oczekiwania.
Dlaczego #JABŁONKI?
My Polacy kochamy jabłka! Jabłko jest zdrowe, smaczne i piękne. Nie ma równie pozytywnego produktu spożywczego. Towarzyszy nam odkąd pamiętamy. Praktycznie każdy Polak wychowany jest na jabłkach – to często nasze pierwsze stałe jedzenie w życiu. Jest to tak bliski i codzienny owoc, że często nawet nie zauważamy jego obecności. Trochę o nim zapomnieliśmy. A szkoda, bo polskie jabłko idealnie pasuje do polskich tradycji i kryje w sobie pokłady pozytywnej energii.
Zobaczcie, jak bez wahania sięgnęliśmy po nie, by stworzyć kampanię bliską sercu Polaków i odkryć polskie jabłko na nowo.
POLSKIE JABŁKO TO ZJAWISKO i światowa marka.
Chcieliśmy, by polskie jabłko było tym, czym jest Beaujolais Nouveau dla Francji. Chcieliśmy też, by o Polsce mówiono, że to Kraj Kwitnących Jabłoni, tak jak o Japonii mówi się, że to Kraj Kwitnącej Wiśni. By polskie jabłko stało się międzynarodową marką – ikoną, którą moglibyśmy się chwalić wszem i wobec.
I tak w naszej kampani-opowieści jabłko stało się motywem przewodnim.
NASZA KAMPANIA PODZIELONA BYŁA NA DWA ETAPY:
1.
PORUSZENIE ZMYSŁÓW POLAKÓW
W 2020 r. skupiliśmy się na zbudowaniu wśród Polaków świadomości polskiego jabłka. Zaangażowaliśmy do tego wszystkie ich zmysły – smak, wzrok, węch, dotyk i słuch
2.
CELEBRACJA!
Kolejnym krokiem było stworzenie i kontynuowanie tradycji corocznej celebracji polskiego jabłka. We wrześniu 2020 r. rozpoczęliśmy świętowanie Jabłonek.
Świętuj z nami czas #Jabłonek!
W 2020 r. stworzyliśmy nie tylko okazję, ale też legendę, która dawała przyczynek do świętowania bogactwa polskich jabłek.
Jabłonki w mediach społecznościowych
Jak Facebook
i Instagram zakwitły kwieciem z polskich sadów…
Kampanię rozpoczęliśmy w maju na Facebook’u oraz Instagramie Fundacji State of Poland, gdzie zaproponowaliśmy użytkownikom konkurs fotograficzny #PolskieJabłonie, którego tematem było piękno polskich sadów w okresie zakwitania jabłoni.
Otrzymaliśmy łącznie ponad wspaniałych 2000 zdjęć o wysokiej wartości estetycznej.
2000+
nadesłanych zdjęć
Następnie nadszedł czas na prawdziwe swawole, czyli
Festiwal #JABŁONKI!
4 września 2020 r. ruszyła kampania 360 pod hasłem.
Baw się, swawól, smakuj, ciesz się. Świętuj z nami czas #Jabłonek.
Tak narodził się Festiwal #Jabłonki.
Wieść o naszym Festiwalu postanowiliśmy rozsławić wszem i wobec. Dlatego równocześnie snuliśmy kilka wątków naszej opowieści w różnych mediach i na różnych obszarach działalności marketingowej.
4.09.2020
ruszyła kampania
Jabłonki szybko uwiodły widzów TV
We wrześniu 2020 r. trzy Jabłonki – piękne i tajemnicze dziewczyny z naszego spotu TV zauroczyły 2,5 miliona Polaków.
Specjalnie z okazji #Jabłonek powstał utwór muzyczny
Jabłonki „Kocham Cię kochanie moje”
Maanam
w wykonaniu The Dumplings, wykorzystany w spocie TV.
40%
ankietowanych Poznało nasz utwór spontanicznie
Powstała bogata i rozbudowana strona WWW
Nasza opowieść miała swoje serce i centralny punkt kampanii na stronie www.jablonki.com
Strona stała się skarbnicą wiedzy o polskim jabłku i prezentowała wieści ze świata #Jabłonek.
Powstał też mural
Weszliśmy do restauracji
Podczas Festiwalu #Jabłonki można było spróbować jabłkowych pyszności w naszych zaprzyjaźnionych restauracjach:
Wypuściliśmy na miasto Foodtrucki
Na ulicach i skwerach wybranych miast pojawiły się specjalnie obrandowane Foodtrucki oferujące w menu streetfoodowe potrawy z jabłek.
Dodatkowo…
Akcji towarzyszyła kampania PR w wybranych kanałach i przy współpracy z wybranymi dziennikarzami. Dodatkowo w branżowych pismach opublikowana została infografika na temat polskiego jabłka.
Temat jabłonek pojawił się aż 4 razy w kolejnych programach Pytanie na Śniadanie.
4x
w programach Pytanie na śniadanie
#jabłonki
Akcja w Auchan
Z okazji #Jabłonek sieć Auchan wprowadziła specjalną ofertę na jabłka wyhodowane w Polsce przez polskich sadowników.
6 mln
odbiorców akcji #jabłonki w Auchan
20%
Ankietowanych zetknęło się z naszą reklamą dzięki gazetkom Auchan
Influencerzy
40+
Akcję Wsparło ponad 40 influencerów oraz blogerów z branż LIFESTYLOWYch, food’owych, modowych i podróżniczych
990 tys.
Do tylu Polaków udało nam się dotrzeć
Jabłonki w mediach społecznościowych
Konkursy
Kampanii towarzyszyły równoległe działania informacyjno-angażujące na Facebooku, Instagramie i Twitterze State of Poland. Dotarła ona aż do 2,2 mln odbiorców!
Konkursy fotograficzne cieszyły się wielkim powodzeniem, uruchamiając w naszych rodakach niezwykłe pokłady kreatywności i ujawniając talenty, które w nas wszystkich drzemią. Oto efekty:
2,2 mln
do tylu odbiorców dotarliśmy Z NASZYMI konkursami
Rezultaty kampanii przeszły najśmielsze oczekiwania
Podczas badania opinii publicznej okazało się, że po miesiącu:
50%
badanych przyznało, że zetknęło się w ostatnim czasie z hasłami promującymi polskie jabłka
4,3%
spontanicznie przywołało hasła związane bezpośrednio z kampanią Jabłonki
25%
wyniosła tzw. świadomość wspomagana kampanii
25%
ankietowanych zetknęło się z promocyjnym spotem Jabłonek
Legenda będzie trwać!
W 2021 roku zamierzamy kontynuować działania popularyzujące obchodzenie święta #Jabłonki w obecnej, lecz stale wzbogacanej formie.
Nowa kampania ruszy na przełomie sierpnia i września.